Wednesday, April 25, 2012

Curiosity killed the cat

Meow... meow... meow....

Aku ni fanatik sgt dgn perkataan "Curiosity" tak tau kenapa.. tapi suke sangat that word... sebab nak sebutnye membelitkan lidah kot...

Tadi tangan gatal nak taip Curiosity kat page pakcik google.. tetibe kuar lak title "Curiosity killed the cat".. Aku dah cakap kan.. aku pantang nampak ayat kena mengena dgn Curiosity.... lagi lagi lak ditambah lagi dengan "Cat"... memang dua2 ni wat aku minat nak tau lebih.. so Curiosity aku pun mule melonjak nak tau pasal quote tu... korang tau tak meaning of that quote? aku memang tak paham.. so lets check it outtttt...!!!

My Puteh dok sakat arwah ex bf dia Kaka... They r so funny... cute.. and Nottyy!!!!

"Curiosity killed the cat" dalam bahasa melayu "Keinginan ingin tahu membunuh kucing"... so peribahasa ni bermaksud.. Ianya memberi amaran yang bahayanye membuat siasatan atau experiment yang tak penting... So pengajarannye.. kalau benda2 tak penting tu.. tak payah lah kecoh2 atau bz body sangat nak tau... kang silap langkah diri sendiri merana.... faham??

My cute Puteh nyorok konon.. tammo kena snap picture.. konon2nye aku tak nampak dia lah tu... cettttt...

Ok faham tak nape dia kena mengena dengan Cat? nape tak Dog ke.. Rabbit ke... Tikus ke... Monyet ke.. Katak ke... Sebabnyeeee.. Kita selalu dgrkan orang ckp kucing ade 9 nyawa... and kucing ni pulak suke sgt nak tau kalau dia nampak benda gerak2 kat balik pokok ke.. balik langsir ke.. atau tgk ekor tikus or ekor cicak kan kan kan??.. sesape yg ade kucing tu try tengok... kalau kucing korang nampak cencorot lari2 atas bumbung rumah... mesti dia dok skodeng dan berusaha nak tgk ape benda kat atas bumbung tu... and sanggup berhabis nyawa nak panjat bumbung tu tanpa hiraukan nyawa dia jatuh dusshh tebabomm dok tergolekk nanti... dia akan berusaha!! usaha!! dan berusaha!! kejor si cencorot tu sampai dapat..

My Puteh2 sekalian sebokkk berebut daun kering

So kat situ kita nampak betapa bz bodynye si kucing ni nak tau pasal sesuatu perkara sampai sanggup perhabis nyawanye yg ke 9 tanpa hiraukan bahaya yang melanda.....

So sekarang baru lah aku paham ape maksud nama "Curiosity killed the cat".. tapi kan.. macam mane pulak boleh wujud peribahasa ni? sape yg cipta? sape yg pandai2 susun ayat ni? mane asalnye? sape asal datuk neneknye? haaa.. byk naw soklan aku....

Peribahasa "Curiosity killed the cat" ni asalnye di sebut "Care killed the cat". Macam mane pulak Curiosity boleh jadi Care? haaa.... citenye camni... pada tahun 1958 sorang pengarah dari British bernama Ben Jonson telah menggunakan quote ni dalam ceritanya yang bertajuk "Every Man in His Humour"... ayat macam ni...


...Helter skelter, hang sorrow, care will kill a cat, up-tails all, and a pox on the hangman.



My cute Akun curious nak tau ape benda tu.. dear.. tu buah mata kucing.. but its not ur mata ok my ucukk akun..


Tahun 1599 pulak Shakespeare gune petikan yg same dalam cerita dia yg bertajuk "Much Ado About Nothing"

What, courage man! what though care killed a cat, thou hast mettle enough in thee to kill care.

 Tahun 1898 pulak Ebenezer Cobham Brewer memasukkan proverb ni dalam dictionary dia "Dictionary of Phrase and Fable":

Care killed the Cat.
It is said that "a cat has nine lives," yet care would wear them all out.

Sampai lah tahun 1873 James Allan Mair telah menulis "Curiosity killed the cat" di dalam buku panduannye. Sampai lah la ni maintain with that latest proverb....

Haaa... panjang lebar sejarah... nape lah aku cite pasal sejarah ni?? sedangkan aku tak penah suke baca buku sejarah... sebab otak aku otak matematik... nak hafal2 sejarah nye tahun sume2 tu memang faill!!!....

I wish this entry will gave u some information and ideas to be use in ur future life k....

Finish for today.. Bye2.. love u.. muahhh... ;D



0 comments:

Post a Comment